Onze aanpak

Met enige regelmaat krijgt Hulp voor Huisartsen de vraag of we kunnen helpen met het verbeteren van de werkwijze van de doktersassistenten.

Steevast luidt ons antwoord: Dat kunnen we zeker, maar niet met een blinddoek voor. Wij stellen daarom altijd voor om eerst een helder beeld te vormen over wat er feitelijk aan de hand is. Dat doen wij door het uitvoeren van een QuickScan Werkwijze Doktersassistenten.

Het stappenplan:

  1. Interview met elk van de doktersassistenten over hun beleving van het werk en hoe ze daar naar hun eigen idee invulling aan geven.
  2. Beoordeling van het feitelijke werkpakket door bestudering van taakbeschrijvingen en aanvullende werkafspraken.
  3. Een beoordeling van de wijze waarop het totale werkpakket feitelijk wordt uitgevoerd. Wij doen dat door ‘on the job’ mee te kijken en te luisteren. Uiteraard met ieders toestemming.
  4. Analyse effectieve werking/gebruik van telefonie en HIS.
  5. Beoordeling van de effectiviteit en efficiency van de samenwerking tussen doktersassistenten en huisartsen. Daarvoor nemen wij ook aparte interviews af met de huisartsen, eventueel uitgebreid naar praktijkondersteuners.

Resultaat van de QuickScan

In een beknopte rapportage vertellen wij over onze bevindingen en spreken ons uit over:

  • De mate waarin de doktersassistenten effectief zijn in hun werk.
  • Waar en hoe er verbetermogelijkheden gerealiseerd kunnen worden.
  • Wat nodig is voor het realiseren van verbeteringen, waarbij wij onderscheid maken naar vakinhoudelijke aspecten van het werk, organisatorische randvoorwaarden en samenwerkingsafspraken.

Een materie-deskundige opleider van doktersassistenten en een ervaren organisatieadviseur voeren samen de QuickScan uit.

Uw investering

Uw investering voor deze QuickScan is afhankelijk van de omvang van de groep professionals en het aantal verschillende professionals dat we in de QuickScan meenemen.

Voor een concreet voorstel voor uw praktijk inclusief kostencalculatie kunt u contact opnemen met onze relatiemanager via onderstaande button.

 

Interesse in een verkennend gesprek?

– Arnold van Oudvorst, huisarts Wijk aan Zee

Het vertrek van medewerkers in onze praktijk is mede door de hulp van ANW Nederland zonder problemen verlopen. Wij werden ondersteund via telefonische triage, maar ook op locatie door hun team. Uitermate goed en professioneel, ook tijdens vakanties en bij ziekte. Persoonlijk, waarbij aan onze wensen en praktijkorganisatie zo goed mogelijk werd voldaan. Een prima ondersteunende organisatie.

– Nienke van Bergen, huisarts in Zandvoort

Goede triage en het geeft mij altijd een veilig en goed gevoel om door te schakelen. Het is een zeer prettig team van assistenten. Hardwerkend en zeer betrouwbaar.

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.