Ik wil mensen helpen

Voordat Marja Jonker (43) planner werd bij ANW Nederland werkte ze jarenlang in de zorg. Een periode waar ze met gemengde gevoelens op terugkijkt. “Ik werkte in een verpleeghuis waar mensen nog echt mensen waren. Lichamelijke klachten zorgden ervoor dat ik niet meer aan het bed kon staan. Toen moest ik andere keuzes maken.”

Marja werd geboren in Alkmaar en groeide samen met haar broer en zus op in Warmenhuizen. Ze gaat aan de slag als verzorgende in het verpleeghuis en volgt tegelijkertijd de opleiding Verzorgende IG. Daarna volgt een opleiding Verpleegkundige in het Spaarne Ziekenhuis. Die opleiding maakt ze niet af. “Werken in het ziekenhuis of werken in het verpleeghuis was zo’n groot verschil dat mijn voorkeur uitging naar werken in het verpleeghuis.”

Andere keuze

Een ellenboogontsteking zorgde ervoor dat Marja een andere keuze moest maken. “Werken in de zorg was voor mij niet meer mogelijk. Dat is lastig als werken in de zorg je droombaan is. Om toch mijn steentje bij te dragen aan de zorg heb ik de keuze gemaakt binnen WZGS op het medisch secretariaat te gaan werken. In de zestien jaar dat ik daar gewerkt heb, heb ik zowel aan het bed gestaan als dus op het secretariaat gewerkt.” De elektronische patiëntendossiers hebben voor haar geen geheimen, iets waar ze nu in haar werk bij ANW Nederland nog altijd plezier van heeft.

Geen dag is hetzelfde

Via Nancy van Kouwen, relatiemanager bij ANW Nederland, wordt Marja planner bij ANW Nederland. “Ik kwam op gesprek bij Pieter Jan, de directeur, en dat was een leuk gesprek. De reistijd was wel een hindernis. Ik woon nog altijd in Schagen en moest in het begin nog met de trein op en neer. Inmiddels heb ik een auto en is het wat makkelijker.”

Marja geniet van haar werk bij ANW Nederland. “Geen dag is hetzelfde en mijn werk is ook eigenlijk niet te plannen.”

Samen een oplossing zoeken

Marja is bij ANW Nederland verantwoordelijk voor het invullen van de bereikbaarheidsdiensten voor de twaalf zorgorganisaties die zij in portefeuille heeft. “Mijn taak is om die diensten zo goed mogelijk in te vullen voor de klant/zorgorganisatie. Dat doen wij met artsen die bij ons een contract hebben. Een goede planning is ook voor artsen belangrijk. Het is altijd spannend om de juiste balans te vinden. Mijn werkdag is niet te plannen door onvoorziene zaken, zoals het invullen van een extra dienst, ziekte et cetera. Dat zorgt ervoor dat mijn dag altijd anders verloopt. Mijn uitdaging is om in samenspraak met organisatie en arts een oplossing te zoeken.”

Veelzijdigheid in zorgland

Als een arts aan de slag gaat voor ANW Nederland is Marja, samen met haar andere collega’s, het aanspreekpunt voor de artsen. “Ze ontvangen een welkomstmail en ik maak ze wegwijs in ons portaal. Na hun eerste dienst bel ik ze altijd even op om te horen hoe het gegaan is, waar ze tegenaan gelopen zijn of alle inlogcodes werkten. Ik maak daar een verslag van en als de arts akkoord is, gaat het verslag ook naar de klant.”